حقوق

حقوق اساسی،بین الملل،جزا و جرم شناسی و ... .

حقوق

حقوق اساسی،بین الملل،جزا و جرم شناسی و ... .

حقوق
با سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان محترم این وبلاگ جهت تبادل نظر و ارتقاء و افزایش سطح علمی و آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات حقوقی ، معرفی کتب،منابع و وبلاگها و سایتهای حقوقی ایجاد شده است لذا این وبلاگ صرفاً جهت مطالب و مقالات و معرفی کتب حقوقی می باشد از درج نظرات تبلیغاتی ، سیاسی و توهین آمیز جداً خودداری نمایید.


هیچ انسانی نیست که با خود پیامی به جهان نیاورده باشد.
عیب‌های آزادی، عیب‌های انسان است.
حقیقت‌، حقیقت‌طلبی است
نویسندگان


ساعت فلش

۴۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

مطالبه اجور در مدت خیار از طرف انتقال گیرنده در معامله با حق استرداد

رأی وحدت رویه شماره 23 --مورخ 26/7/1344

در موضوع اختلاف رویه حال میان شعبه اول و شعبه دوم دیوان عالی کشور راجع به استحقاق یا عدم استحقاق مطالبه اجور در مدت خیار از طرف انتقال گیرنده در معامله با حق استرداد نظر به ماده (34) اصلاحی قانونی ثبت مصوب مرداد ماه 1320 که به موجب آن اصل وجه ثمن و اجور مال مورد معامله در مدت خیار متعلق حق انتقال گیرنده شناخته شده و نظر به ماده (722) قانون آیین‌دادرسی مدنی که به موجب آن در صورتی که مال مورد معامله در تصرف انتقال گیرنده باشد انتقال دهنده در مدت تصرف حق مطالبه اجرت المثل گیرنده ندارد. رأی شعبه دهم نتیجتاً مورد تأیید است. این رأی طبق ماده واحده وحدت رویه قضایی مصوب تیرماه 1328 در مورد مشابه لازم‌الاتباع است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 20 Khordad 92 ، 12:06
حسن اکبرتبار کامی

صلاحیت محلی رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در حوزه‌های قضایی مختلف

رای وحدت رویه شماره ۷۲۹  دیوان عالی کشور


صلاحیت محلی رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در حوزه‌های قضایی مختلف با کدام دادگاه است؟
هیات عمومی دیوان عالی کشور با صدور رای وحدت رویه‌ای اعلام کرد که در جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه، هرگاه تمهید مقدمات و نتیجه حاصل از آن در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهی که بانک افتتاح‌کننده حساب زیان‌دیده از بزه در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 20 Khordad 92 ، 12:03
حسن اکبرتبار کامی

شماره۵۶۸۶۶/ت۴۸۰۸۸هـ ۹/۳/۱۳۹۲

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 20 Khordad 92 ، 11:35
حسن اکبرتبار کامی

مجلس، معیارهای شناخت جرم سیاسی را تعریف کرد
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، معیارهای شناخت جرم سیاسی را تعریف کرد.
 
به گزارش ایسنا  به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز اعلام داشت: تعریف و تبیین جرم سیاسی یکی از اصول مهم قانون اساسی است که تا امروز به دلایل متعددی معطل مانده و قانونگذار عادی نتوانسته است نظر شورای محترم نگهبان را به عنوان مرجع تشخیص شرع و تفسیر قانون اساسی در رابطه با جرم سیاسی، تامین کند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 20 Khordad 92 ، 11:32
حسن اکبرتبار کامی

عرف



دانشیان حقوق با توجه به شاخه های متعدد حقوق برای عرف تعاریف گونه گونی بیان داشته اند بدین گونه که گاه از آن به مجموعه ی مقرراتی که از سوی

[24]
شارع مقدس اسلام وضع نشده باشد، تعبیر آورده اند(10)و دیگرگاه - چنان که از «ژولین» حقوق دان روم باستان نقل شده - در تعریف آن گفته اند: عرف و عادت دیرینه عبارت از حقوقی است که از آداب و سجایای مردم پدید آمده و اثر قانون را دارد. (11).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 08 Khordad 92 ، 12:57
حسن اکبرتبار کامی

سعید بیگدلی


تعهد در عالم حقوق، اصولاً یا زائیده توافق اشخاص ( اعمال حقوقی ) و یا ناشی از رویدادهایی است که به حکم قانونگذار تعهدآورند ( وقایع حقوقی ) . اینکه یک شخص بتواند به اراده تنهای خویش، تعهدی الزام آور برای خود یا دیگری ایجاد کند ،از دیدگاه برخی از حقوقدانان امری توجیه ناپذیر و از دیدگاه برخی دیگر امری استثنائی است .مقاله حاضر تعهدآور بودن اراده یکجانبه شخص نسبت به خود را ، به گونه ای که بتواند منشأ حقی قانونی برای طرف مقابل شود ، مورد نقد و بررسی قرار می دهد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 08 Khordad 92 ، 12:44
حسن اکبرتبار کامی


غلامرضا رضوانى
زمین موات جزء انفال است که به خدا و رسول و پس از او به امام (ع) تعلّق دارد.

در این مقاله بحث مى کنیم که آیا زمین موات به وسیلهٌ احیاء و آباد کردن به ملکیّت در مى آید یا خیر؟ در صورت اول آیا به زمینهایى که در اصل موات بوده اند اختصاص دارد یا موات عارضى را نیز شامل مى شود؟ براى حصول ملکیّت آیا اذن امام شرط است یا نه؟ یا لازم است که آباد کننده, امامى مذهب باشد یا اینکه مسلمان غیر امامى یا کافر نیز مى تواند مالک شود؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 08 Khordad 92 ، 12:43
حسن اکبرتبار کامی

مقدمه :
یکی از مشهورترین قواعد فقهی که در بیشتر ابواب فقه مانند عبادات، معاملات و غیره به آن استناد می‏شود، قاعده "لاضرر" است که مستند بسیاری از مسائل فقهی می‏باشد. اهمیت قاعده مذکور به حدی است که بسیاری از فقها از گذشته دور و نزدیک در تألیفات و تقریرات خود رساله مستقلی را به آن اختصاص داده‏اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 08 Khordad 92 ، 12:42
حسن اکبرتبار کامی


۱-قاعده ائتمان

متن : « الامین لا یضمن » یا « لیس علی الامین الاالیمین »

یعنی: امین ضامن نیست . یا بر امین چیزی جز سوگند لازم نیست .

( القواعد الفقهیه ، ج 2، صص 4 تا 16- ماده 614 و613 قانون مدنی )

   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 08 Khordad 92 ، 12:41
حسن اکبرتبار کامی

قواعد فقه

 

 

اقسام قواعد فقه، به حسب شمول و کاربرد (1)

اول، قواعد عامه: قواعدی که اختصاص به باب خاصی از ابواب فقه ندارند؛ بلکه در تمام ابواب و یا اغلب آنها جاری و قابل استفاده اند مانند قاعده «لا ضرر» و قاعده «نفی حرج»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ 08 Khordad 92 ، 12:40
حسن اکبرتبار کامی