حقوق

حقوق اساسی،بین الملل،جزا و جرم شناسی و ... .

حقوق

حقوق اساسی،بین الملل،جزا و جرم شناسی و ... .

حقوق
با سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان محترم این وبلاگ جهت تبادل نظر و ارتقاء و افزایش سطح علمی و آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات حقوقی ، معرفی کتب،منابع و وبلاگها و سایتهای حقوقی ایجاد شده است لذا این وبلاگ صرفاً جهت مطالب و مقالات و معرفی کتب حقوقی می باشد از درج نظرات تبلیغاتی ، سیاسی و توهین آمیز جداً خودداری نمایید.


هیچ انسانی نیست که با خود پیامی به جهان نیاورده باشد.
عیب‌های آزادی، عیب‌های انسان است.
حقیقت‌، حقیقت‌طلبی است
نویسندگان


ساعت فلش
هیئت عمومی

 برابر ماده 3 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری ، هیئت عمومی کانون وکلای هر کانون از وکلای پایه یک و پایه دو که در آن حوزه اشتغال به وکالت دارند مشروط بر اینکه محکومیت انتظامی از درجه 4 به بالا نداشته و در حال تعلیق از وکالت نباشندتشکل می شود.                                                        

توجه داشته باشیم که : به موجب ماده 7 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال 1333 دیگر پروانه وکالت پایه دو یا سه به کسی اعطا نمی شود بلکه پس از دوره کارآموزی و قبولی در ازمون اختبار (( پروانه وکالت پایه یک )) داده می شود .                                                          

هیئت مدیره هیئت مدیره کانون وکلا از 12 عضو اصلی و 6 عضو علی البدل برای تهران و سایر کانون ها از 5 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی البدل برای مدت 2 سال انتخاب می شوند .                           مرجع رسیدگی به صلاحیت آنها جهت نامزدی ، دادگاه عالی انتظامی قضات است . انتخاب اعضای هیات مدیره کانون ، برابر تبصره 2 ماده 4 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری ، به طور پیاپی ، برای بیش از 2 دوره ممنوع است .

 دادسرای انتظامی وکلا                                                                                           

دادسرای انتظامی وکلا از دادستان انتظامی و عده ای دادیار که برای 2 سال توسط هیئت مدیره انتخاب می شوند تشکیل می شود . دادسرای انتظامی وکلا ، پس از رسیدگی به تخلفات و شکایات ، چنانچه عقیده بر تخلف داشته باشد کیفرخواست و در غیر اینصورت قرار منع تعقیب صادر می نماید . قرار منع تعقیب از طرف شاکی و رئیس کانون طرف 10 روز پس از ابلاغ قابل شکایت در دادگاه انتظامی وکلا می باشد .  

دادگاه انتظامی وکلا

دادگاه انتظامی وکلا مرجع رسیدگی و صدور رای نسبت به تخلفات وکلا می باشد که از 3 نفر وکیل پایه یک دادگستری ( باید دارای شرایط عضویت هیئت مدیره بوده و محکومیت انتظامی از درجه 3 به بالا نداشته باشند ) که برای مدت 2 سال از طرف هیئت مدیره کانون انتخاب می گردند ، تشکیل می شود . 2 نفر وکیل پایه یک نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند .                                     

 مرجع تجدیدنظر نسبت به آرای قابل تجدیدنظر صادر از دادگاه انتظامی وکلا دادگاه عالی انتظامی قضات می باشد .

 اداره معاضدت  

کسانی که قدرت تادیه حق الوکاله را ندارند می توانند از کانون تقاضای معاضدت نمایند . بر همین اساس در کانون وکلا تشکیلاتی به منظور درخواست های معاضدت و عند الاقتضا تعیین وکیل معاضدتی برای متقاضی تاسیس گردیده است ، که کارکنان آن باید حتی المقدور از بین وکلای دادگستری انتخاب شوند . 

 کمیسیون کارآموزی  

کارآموز وکالت مکلف است در دوره کارآموزی تکالیفی از قبیل ، حضور در جلسات دادرسی دادگاه ها ( لااقل هر ماه 2 جلسه دادرسی ) و تهیه گزارش ، حضور در جلسات سخنرانی ، کارآموزی نزد وکیل سرپرست و ... را انجام دهد . کارآموز وکالت وظایف مقرره را می بایست زیر نظر کمیسیون کارآموزی انجام دهد .                                                                                                               کمیسیون کارآموزی از 5 نفر وکلایی که واجد شرایط عضویت هیئت مدیره باشند از بین اعضای هیئت مدیره یا از خارج اعضای هیئت مدیره یا به طور مختلط از طرف هیئت مدیره تعیین می شوند .

 حق وکالت کارآموز وکالت

 با توجه به قسمت اخیر تبصره 3 ماده 6 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال 1376 کارآموزان وکالت قبل از اخذ پروانه ، حق وکالت در دعاوی که مرجع تجدیدنظر از احکام آنها دیوان عای کشور باشد را ندارند .

 مجازات های انتظامی وکلا

 درجه 3 ( توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون )

 درجه 4 ( تنزل درجه )

 درجه 5 ( ممنوعیت از وکالت از 3 ماه تا 3 سال )

 درجه 6 ( محرومیت دایم از شغل وکالت )

 وکیل تسخیری 

 در موارد الزامی حضور وکیل ، چنانچه متهم شخصاً وکیل معرفی ننماید تعیین وکیل تسخیری برای او الزامی است مگر در خصوص جرایم منافی عفت ، که متهم از حضور یا معرفی وکیل امتناع ورزد .

 وکیل معاضدتی

 کسانی که قدرت تادیه حق الوکاله ندارند می توانند از کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدتی نمایند و در صورت احراز شرایط ، کانون وکلا مکلف به معرفی وکیل معاضدتی است . وکلای عدلیه مکلف هستند که همه ساله در 3 دعوای حقوقی به عنوان معاضدت ، قبول وکالت کنند .


موافقین ۰ مخالفین ۰ 92/05/25
حسن اکبرتبار کامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی