حقوق

حقوق اساسی،بین الملل،جزا و جرم شناسی و ... .

حقوق

حقوق اساسی،بین الملل،جزا و جرم شناسی و ... .

حقوق
با سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان محترم این وبلاگ جهت تبادل نظر و ارتقاء و افزایش سطح علمی و آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات حقوقی ، معرفی کتب،منابع و وبلاگها و سایتهای حقوقی ایجاد شده است لذا این وبلاگ صرفاً جهت مطالب و مقالات و معرفی کتب حقوقی می باشد از درج نظرات تبلیغاتی ، سیاسی و توهین آمیز جداً خودداری نمایید.


هیچ انسانی نیست که با خود پیامی به جهان نیاورده باشد.
عیب‌های آزادی، عیب‌های انسان است.
حقیقت‌، حقیقت‌طلبی است
نویسندگان


ساعت فلش
 رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر در گفت‌وگو با«قانون» تاکید کرد
«بیکاری» منشأ 19 درصد طلاق‌ها
 
خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به واحد‌های مشاوره در بهزیستی و دادگستری مهارت‌های خود را برای بهتر زندگی کردن افزایش دهند، تا شاهد کاهش طلاق در جامعه باشیم.
 
گروه قضایی، زهره شریفی- طلاق، یکی از مشکلات جوامع امروز است و تلاش برای حفظ استحکام خانواده‌ به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان و مسئولان تبدیل شده است. دلایل بسیاری برای افزایش آمار طلاق بیان می‌شود اما به گفته رئیس‌کل‌دادگستری بوشهر، معضلات اجتماعی عامل افزایش طلاق طی سال‌های اخیر بوده است. هرچند دلایل جدایی و بروز مشکلات خانوادگی فقط در مباحث اقتصادی خلاصه نمی‌شود، اما مشکلاتی از جمله فقر و بیکاری همچنان درصدر دلایل طلاق قرار دارند. ورودی پرونده‌های طلاق رو به افزایش است و هر پرونده خارج از ایجاد ترافیک دررسیدگی‌های قضایی بار مالی گسترده‌ای را نیز به دستگاه عدلیه وارد می‌کند، اما نکته تاسف برانگیز این است که بعد از طرح دعوا از سوی هریک از طرفین دعوا در دادگستری خصومت میان خانواده‌ها و زوجین شدیدتر شده و رسیدن به صلح و سازش در این پرونده‌ها مشکل می‌شود.
 
 ضرورت به‌کارگیری راهکارهایی برای استحکام خانواده
با نگاهی به آخرین آمار ازدواج و طلاق تا پایان آذرماه سال جاری متوجه می‌شویم که آمار طلاق در سطح کشور همچنان رو به رشد است به همین دلیل به‌کارگیری راهکارهای مناسب و به موقع می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش ورودی پرونده‌ها و استحکام بنیان‌های خانواده داشته باشد.
 
 سرعت افزایش طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج 1/5 برابر است
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، معتقد است که در پنج سال اخیر، از ۱۲.۵ طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۱۳۸۷ به ۱۸.۱ طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۱۳۹۱ افزایش را شاهد بوده‌ایم و به عبارت دیگر سرعت افزایش طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج تقریباً ۱.۵ برابر شده است. علی‌اکبر محزون می‌گوید: میانگین سن ازدواج در مناطق شهری از مناطق روستایی بیشتر است به طوری که در سالی که گذشت میانگین سن آقایان در ازدواج‌های ثبت شده در کشور 27.4 سال بوده که این شاخص برای مردان ساکن در نقاط شهری 27.7 سال و در نقاط روستایی 26.2 سال بوده است. مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با تشریح جزئیات آمار ازدواج و طلاق در 6 ماهه نخست سال جاری، گفت: آمار ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش و آمار طلاق نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۳ درصد افزایش یافته است.
 
 بیکاری، منشا 19 درصد ازطلاق‌هاست
حیدر بحرانی، رئیس‌کل‌دادگستری استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با « قانون» در واکاوی معضل اجتماعی طلاق، گفت: بیکاری یکی از معضلات جامعه است که بالاترین علت طلاق در کشور را به خود اختصاص داده است.وی به دلایل افزایش طلاق اشاره کرد و افزود: طلاق به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به عامل بیکاری و عدم مسئولیت‌پذیری زوج به عنوان یکی ازدلایل مهم و اساسی اشاره کرد. رئیس‌کل‌دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: زوج در صورت بیکاری نمی‌تواند در قبال حقوق و تکالیف خانواده پاسخگو باشد که همین امر موجب اختلاف بین آنها شده و جدایی و طلاق تنها راه رسیدن به آرامش می‌شود. وی‌تاکید کرد: منشا 19 درصد از آمار طلاق در بیکاری است که با برطرف شدن این عامل در جامعه می‌توان به آینده بسیاری از جوانان متاهل امیدوار بود و اشتغال عاملی است که جوانان از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای خود دور می‌شوند.
 
 تنفر و عدم علاقه بین زوجین از دیگر عوامل جدایی
این قاضی دادگستری با اشاره به سایر عوامل طلاق ادامه داد: تنفر و عدم علاقه بین زوجین از دیگر عواملی است که باعث طلاق می‌شود. زوجین به علت نداشتن علاقه به یکدیگر نمی‌توانند از ناملایمت‌های زندگی به سادگی عبور کنند و همین مشکل سبب می‌شود به سمت طلاق گرایش یابند.
 
 دخالت اطرافیان و خویشاوندان
وی در ادامه تاکید کرد: اعتیاد، دخالت اطرافیان زوجین، خیانت، سوءنیت، ضرب‌و‌شتم از دیگر دلایلی هستند که سبب طلاق می‌شوند. دخالت نا‌بجای اطرافیان و خویشاوندان زوجین در زندگی زناشویی موجب تحریکات طرفین می‌شود که خود زمینه ساز بروز اختلاف و در نهایت طلاق و جدایی است.
بحرانی با اشاره به میزان عوامل تاثیرگذار در طلاق اظهار داشت: بیکاری در حدود 19 درصد، اعتیاد 15 درصد، تنفر و عدم علاقه 15 درصد، دخالت اطرافیان 17 درصد، خیانت از سمت زوجین 12 درصد، سوءنیت 7 درصد و ضرب و شتم 5 درصد آمار طلاق در استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.
 
 جوان‌ترها بیشتر طلاق می‌گیرند
وی در ادامه به پایین بودن سن آمار طلاق اشاره کرد و افزود: اغلب جوانان بین 20 الی 27 سال به سمت طلاق گرایش دارند و در حدود 22 درصد از ازدواج‌ها با عمر 1 الی 2 سال منجر به طلاق می‌شوند.
 
 آگاه سازی مردم برای پیشگیری از طلاق
رئیس‌کل‌دادگستری استان بوشهر راهکارهای کاهش آمار طلاق را این طور بیان کرد: آگاه سازی سطوح مردم با رویکرد علمی، دینی و فرهنگی و ایجاد یک زندگی سالم که این آگاه سازی در بحث بازدارندگی و پیشگیری طلاق بسیار موثر است، آموزش و شناخت همسرگزینی، آموزش مهارت زندگی و مداخله روانی و اجتماعی از جمله عواملی هستندکه طلاق را در جامعه کاهش می‌دهند.
 
 رفع اختلافات با کمک ریش سفید و نهادهای داوری
وی در ادامه گفت: رفع مشاجرات زوجین توسط افراد متخصص، کمک ریش سفیدها یا نهادهای داوری که در امر سازش فعالیت می‌کنند، یا سازمان‌ها و ادارات مرتبط فرهنگی و ارائه خدمات خاص به خانواده‌ها برای کاهش تنش از جمله عواملی هستند که می‌توانند طلاق را در جامعه کاهش دهند. رئیس شعبه اول تجدید نظر استان بوشهر به حل اختلافات خانوادگی در خارج از دادگاه اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها تلاش کنند که این اختلافات در خارج از دادگاه حل و فصل شود، زیرا هرگاه این مشاجرات به دادگاه کشیده شود مطرح کردن آن در دادگاه موجب نوعی خصومت و ناراحتی میان زوجین می‌شود که اثرات نامطلوبی در خانواده به دنبال دارد. حیدر بحرانی رئیس‌کل‌دادگستری استان بوشهر در پایان خاطر نشان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به واحد‌های مشاوره در بهزیستی و دادگستری مهارت‌های خود را برای بهتر زندگی کردن افزایش دهند، تا شاهد کاهش طلاق در جامعه باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی