آییننامه تعیین انواع تخلفات و جرایم مربوط به سیر و حرکت ناوگان در شبکه حمل و نقل ریلی
روزنامه رسمی شماره 19808 مورخ 13/12/1391شماره۲4۲۸۲۵/ت4۷۹۳۸هـ ـ 8/12/1391
وزارت راه و شهرسازی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1/11/1391 بنا به پیشنهاد هیأت مدیره راهآهن
و به استناد تبصره (۱) ماده (۲) قـانون دسترسی آزاد به شبکـه حمـل و نقل
ریلـی ـ مصوب ۱۳۸4ـ، آییننامه تعیین انواع تخلفات و جرایم مربوط به سیر و
حرکت ناوگان در شبکه حمل و نقل ریلی و نحوه رسیدگی به آنها را به شرح زیر
تصویب نمود:
آییننامه تعیین انواع تخلفات و جرایم مربوط به سیر و حرکت ناوگان در شبکه حمل و نقل ریلی و نحوه رسیدگی به آنها
ماده 1 ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ راهآهن: شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران
ب ـ قطار: یک یا چند لکوموتیو متصل به هم و یا متصل به یک و یا چند واگن و مجهز به علائم و تجهیزات لازم طبق ضوابط و مقررات مربوط.
پ ـ بلاک: قطعه خط معینی بین دو نقطه که در یک زمان مشخص فقط یک وسیله نقلیه ریلی میتواند در آن وجود داشته باشد.
ت ـ پروانه راه آزاد یا میله راهنما یا چراغ سبز: مجوز ورود وسایط نقلیه ریلی به بلاک.
ث
ـ اتاق رله: محل پلمپ شدهای که تجهیزات سختافزاری مربوط به علائم
الکتریکی در آن قرار داشته و ارتباط بین دستگاههای محوطه ایستگاه توسط
تجهیزات موجود در آن برقرار میگردد.
ج ـ کالاهای خطرناک: مواد یا
محمولات دارای امکان انفجار، آتشسوزی، خرابی تجهیزات فنی و سایر کالاها و
نیز مرگ، مسمومیت، آسیب، سوختگی، تشعشع و یا بیماری انسان یا حیوان به
هنگام جابجایی، عملیات بارگیری یا تخلیه و نگهداری.
چ ـ ماشینآلات مکانیزه: وسایط نقلیه خودکشش ریلی مورد استفاده برای امور تعمیر و نگهداری خطوط شبکه ریلی.
ح ـ لکومـوتیو سرد (خاموش): لکوموتیوی که نمیتوان از نیروی کشش آن استفاده کرد.
خ ـ لکوموتیو گرم: لکوموتیوی که از نیروی کشش آن در حمل قطار استفاده میگردد.
د
ـ خط قبولی: خطی که به منظور ورود وسایط نقلیه ریلی، قبولی توسط ایستگاه
قبولکننده در اختیار ایستگاه اعزامکننده وسایط نقلیه قرار میگیرد.
ذ ـ
حکم احتیاط: برگهای که در آن موارد احتیاطی از قبیل تقلیل سرعت و تلاقی
ثبت و به هنگام اعزام وسایط نقلیه ریلی به مأمورین موظف تحویل میگردد.
ر ـ گاباری: حد مجاز ابعاد فضایی که وسایط نقلیه ریلی میتوانند از آن عبور نمایند.
ز ـ دگاژ: آخرین نقطه امن توقف وسایط نقلیه ریلی بین دو خط مجاور.
ژ
ـ سیمافور: پایهای فلزی به ارتفاع حدود شش (۶) متر که در انتهای فوقانی
آن بازوی متحرکی مجهز به دو چراغ به رنگهای قرمز و سبز که حالتهای مختلف
توقف و عبور آزاد را نمایش میدهد، وجود دارد.
س ـ ورقه سیر: برگهای که
مشخصات قطار از قبیل اسامی مأمورین، شماره لکوموتیو و واگنها، زمان توقف،
تلاقی، سبقت، تأخیرات، زمان رسیدن و وقوع هرگونه نقص و بینظمی حین حرکت
در آن ثبت میگردد.
ش ـ گروه حفاظت و ایمنی: گروهی متشکل از کارشناسان
فنی راهآهن که به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و اتخاذ تمهیدات مناسب در
زمان وقوع حوادث و مدیریت آن از قبیل آزادسازی خطوط و رسیدگی سوانح و اجرای
سیاستهای ایمنی راهآهن تشکیل میشود.
ص ـ گواهینامه: مجوز صادره توسط واحد مربوط راهآهن متناسب با نوع وسیله نقلیه ریلی مطابق با ضوابط و مقررات مربوط.
ض ـ گزارش داخلی: گزارش ارائهشده پس از وقوع تخلف به مسؤولین مربوط.
ط ـ خطوط علائمی ایستگاه: خطوط تحت پوشش سیستم علائم الکتریکی ایستگاه که وجود یا عدم وجود وسایط نقلیه ریلی در آن مشخص میگردد.
ظ ـ سیستم اینترلاکینگ: یک نوع سیستم علائم الکتریکی برای انجام عملیات قبول و اعزام وسایط نقلیه ریلی.
ع ـ پانل: دستگاهی برای انجام عملیات مربوط به ایستگاههای تحت فرمان.
ماده 2 ـ تخلفات مربوط به سیر و حرکت ناوگان در شبکه حمل و نقل ریلی به شرح زیر تعیین میشوند:
۱ ـ خروج از ایستگاه بدون دریافت پروانه راه آزاد یا میله راهنما یا چراغ سبز.
2 ـ عبور از چراغ قرمز به منظور ورود به بلاک.
3
ـ عدم رعایت مقررات کالاهای خطرناک و دستورالعملهای ایمنی مربوط به توقف
واگنهای حامل کالاهای خطرناک کلاس (۱) (مواد منفجره و فرآوردههای حاوی
مواد منفجره) در ایستگاهها و محلهای تخلیه و بارگیری.
4 ـ مانور
واگنهای حامل کالاهای خطرناک و مواد قابل انفجار تحت کلاسهای (۱)، (۲)،
(۳)، (۱ ـ 4)، (۲ ـ 4)، (۱ ـ ۵)، (۲ ـ ۵)، (۱ ـ ۶)، (۲ ـ ۶)، (۷)، (۸) و
(۹) بدون رعایت هریک از مفاد دستورالعملهای مربوط.
5 ـ تنظیم و تشکیل قطارهای شامل واگنهای حامل کالاهای خطرناک بدون رعایت مقررات کالاهای خطرناک و دستورالعملهای مربوط.
۶ ـ حمل مواد منفجره و خطرناک با قطارهای مسافری و باری حامل مواد نفتی بدون رعایت دستورالعمل مربوط.
7 ـ باز کردن درب اتاق رله و تعمیر دستگاه علائم الکتریکی بدون مجوز مسؤول وقت ایستگاه.
۸
ـ صدور مجوز ورود به اتاق رله و هرگونه اقدام آزمایشی و تعمیراتی بر روی
دستگاههای علائم الکتریکی محوطه و روی پانل با وجود وسیله در بلاکهای
طرفین.
9 ـ عدم دقت در آزمایش ترمز قطار و صدور جواز ترمز به نحوی که
احتمال بروز سانحه در آن به تشخیص کمیسیون جلوگیری از سوانح مربوط قابل
توجه باشد.
۱۰ ـ اعزام قطار پس از تغییر در آرایش و تشکیلات آن بدون انجام آزمایش ترمز مجدد.
۱۱ ـ عدم آزمایش ترمز قطار پس از اتصال یا انفصال واگن یا لکوموتیو به قطار.
۱2 ـ اشتغال به کار ماشینآلات مکانیزه تعمیرات خط در محدوده ایستگاههای علائمی بدون اطلاع مسؤول وقت و مأمور علائم الکتریکی.
۱3 ـ مسدود نکردن خط در هنگام خرابی وسایل نقلیه جادهای بر روی گذرگاه.
۱4
ـ حرکت لوکوموتیوران و رئیس قطار با پروانه راه آزاد، با مندرجات یا مسیر
غلط که بیتوجهی به آن به تشخیص کمیسیون جلوگیری از سوانح مربوط باعث
احتمال بروز سانحه در حد قابل توجه باشد.
۱5 ـ عدم مهار قطار در صورت توقف در طول مسیر و قرار ندادن کفش خط زیر چرخ آخرین واگن به سمت شیب یا برنداشتن کفش خط قبل از حرکت.
16 ـ عدم توجه لکوموتیوران به صحت اتصال لکوموتیوهای سرد و گرم به همدیگر و اتصال لکوموتیو به قطار.
۱7
ـ عدم رعایت مقررات و دستورالعملهای فنی در زمینه تنظیم و آرایش قطارهای
حامل کالاهای خطرناک یا آهنآلات طویل ریل ـ تیرآهن ـ لوله.
18 ـ اعلام مواد منفجره و خطرناک به عنوان مواد عادی.
۱9 ـ متوقف نکردن قطار توسط لکوموتیوران در صورت مطلع شدن از فرمان ایست از هر شخص.
20 ـ عدم اعلام ورود قطار به ایستگاه بدون علامت انتهایی به ایستگاه اعزامکننده قطار.
۲۱
ـ عدم اعلام فوری فرار قطار توسط مسؤول وقت ایستگاهی که خبر آن را دریافت
نموده به ایستگاه سمت فرار و کنترلر وقت و در صورت امکان به راهداران مسیر.
۲2
ـ حرکت قطار در راهمانده که تقاضای لوکوموتیو امداد کرده است، بدون اجازه
کنترل یا مرکز فرماندهی (c.t.c) و (rc) و ایستگاههای طرفین.
۲3 ـ اعزام قطار با میله راهنمایی که مربوط به آن بلاک نباشد.
۲4 ـ عبور از سیمافور بدون علامت سبز سوزنبان.
۲5 ـ استفاده از میله راهنما در مدت تعمیر و خرابی دستگاه آن.
26 ـ عدم مهار قطار با ترمزهای دستی موجود در صورت خاموشی لکوموتیو.
۲7 ـ عدم مهار واگنهای متوقف در ایستگاه به وسیله ترمزدستی و کفش خط.
28 ـ نبستن ترمزدستی و قرار ندادن مناسب کفش خط در زیر واگنهای تحت بارگیری و تخلیه برابر مقررات.
۲9 ـ عدم توجه به داشتن خط آزاد در هنگام قبول قطار.
30 ـ پذیرش قطار به خطی غیر از خط قبولی توسط سوزنبان بدون رعایت مقررات مربوط.
۳۱ ـ عدم دقت در بازدید کامل و دقیق قطار اعزامی.
۳2 ـ عدم دقت در بارگیری و باربندی محصولات روی واگن و اعزام و یا واگذاری واگنهای باردار به عنوان خالی و یا خالی به عنوان باردار.
۳3 ـ رانندگی وسایل نقلیه ریلی بدون داشتن مجوز یا گواهینامه مربوط به آن وسیله.
۳4 ـ نبستن به موقع گذرگاه (با مستحفظ) توسط راهدار.
۳5 ـ عدم دقت در بازدید وضعیت قطار در مبدأ حرکت برطبق مقررات مربوط.
36
ـ عدم توجه به صحت و مجاز بودن مشخصات قطار از قبیل وزن، طول، میزان ترمز،
تعداد واگن و نحوه اتصال واگنها به قطار از نظر قلاب، باردار و خالی.
۳7 ـ واگذاری رانندگی وسایل نقلیه ریلی به افراد غیرمجاز.
۳۸ ـ عدم رعایت دستور احتیاطی ثبتشده در احکام احتیاط.
۳9 ـ عدم سیر با سرعت مطمئنه هنگامی که دید راهبر به هر علت محدود بوده یا سطح ریل پوشیده از برف و ماسه باشد.
4۰ ـ عدم توقف با سرعت سرمانورچی در صورت ابلاغ مسؤول وقت ایستگاه.
4۱ ـ مانور بر روی سوزنهای خطوط قبول و اعزام قطار بدون اجازه مسؤول وقت ایستگاه.
42 ـ خروج از حدود ایستگاه به منظور مانور بدون اطلاع متصدی ترافیک ایستگاه.
43 ـ اتصال یا اعزام واگنهای خارجشده از خط و سانحهدیده بدون اجازه کتبی بازدیدکننده آلات ناقله.
44 ـ قبول قطار قبل از صدور دستور توقف مانور در ایستگاه.
45 ـ دخالت دادن افراد غیرمجاز در قبول و اعزام وسایط نقلیه ریلی یا اعلام ورود قطار به ایستگاه.
4۶ ـ قبول قطار برای سبقت بدون داشتن حداقل یک خط آزاد.
47 ـ تسلیم پروانه راه آزاد یا میله راهنما قبل از اطمینان از صحت سوزنهای مسیر.
4۸ ـ عدم جلوگیری از دخالت مأمورین و افراد غیرمجاز در استفاده از دستگاههای علائم الکتریکی.
49 ـ تقسیم قطار با کمتر از پنجاه درصد ترمزدستی در بلاک با شیب و فراز بیش از پانزده در هزار.
۵۰ ـ اعزام قطار با فشار ترمز کمتر از میزان مندرج در جدول نسبت به ترمز قطارها از ایستگاههای تشکیلاتی.
۵۱ ـ حرکت یا ادامه سیر با رنگ مشکوک علائم.
۵۲ ـ قفل نکردن سوزنهای مسیر قبولی قطار.
۵۳ ـ قرار ندادن تیغههای سوزن در جهت صحیح در هنگام قبول قطار.
۵4 ـ عدم توجه به آزاد نبودن ترمزدستی و ترمز هوای قطار و سلامت آنها و همچنین نبود هوا در واگن انتهایی قطار در آغاز حرکت.
۵۵
ـ اعزام وسایل نقلیه ریلی و ماشینآلات خطی به محل عملیات بدون ایجاد دو
ایستگاه موقت با تجهیزات ارتباطی لازم در طرفین محل عملیات.
۵۶ ـ باز نمودن پلمپ جعبه هندل بدون تلفنگرام در ایستگاههای علائمی.
۵۷ ـ تغییر مسیر سوزن بدون دستور مسؤول وقت ایستگاه.
۵۸ ـ عدم استفاده از ترمز هوای واگنهای مسافری یا رستوران یا توشه یا واگنهای حامل مواد منفجره و محترقه در هنگام مانور.
۵۹ ـ استـفاده از ترمز هوا و ترمزدستی واگنهای مسقف چوبی حامل کالاهای خطرناک.
۶۰ ـ عدم توجه به سلامت تلفن و راهبند گذرگاه در هنگام تحویل و تحول.
۶۱ ـ انفصال وسایل نقلیه ریلی در خطوط تأمین و فرار ایستگاه.
۶۲ ـ اتصال و اعزام واگنهایی که دارای بریدگی چرخ بیش از حد مجاز میباشند.
۶۳ ـ حرکت دادن لکوموتیو منفرد، قطار مسافری و باری بدون نوار سرعتنما.
۶4 ـ عدم تسلیم حکم احتیاط (در صورت لزوم) یا عدم اخذ امضاء از رئیس قطار و لکوموتیوران.
۶۵
ـ انجام هرگونه عملیات که احتمال اختلال در سیستم علائم ایستگاه را داشته
باشد (تعویض ریل و قطعات سوزنهای ایستگاههای علائمی) بدون اطلاع مسؤول
وقت ایستگاه و مأمورین علائم.
۶۶ ـ تعلل کنترلر وقت نسبت به صدور دستورات لازم در خصوص وسیله نقلیه فراری به ایستگاههای سمت فرار.
۶۷ ـ تغییر مسیر سوزن قبل از عبور کامل وسایل نقلیه و دگاژ شدن آن.
۶۸ ـ عدم دقت در بازدید قطار وارده و انجام اقدامات لازم.
۶۹ ـ عدم دقت و توجه مأمور فنی قطارهای مسافری به کارکرد صحیح قسمتهای متحرک واگنهای قطار و رفع نقص آنها.
۷۰
ـ اعزام لکوموتیوها، سالنهای مسافری، رستوران، توشه، مولد برق و استیم
(مولد بخار) بدون کپسول آتشنشانی یا کپسول آتشنشانی که تاریخ شارژ آنها
منقضی شده باشد.
۷۱ ـ عدم تشخیص نواقص و خرابیهای خط و ادوات مربوط و عدم اقدام لازم در مورد رفع آنها طبق دستورالعملهای مربوط.
۷2 ـ مسدود نکردن بلاک در صورت فقدان علامت انتهای قطار.
۷3 ـ عدم اطلاع شرایط مخاطرهآمیز موجود در بلاک به مسؤول وقت ایستگاه بعدی قبل از ورود کامل قطار به ایستگاه.
۷4 ـ عدم اعلام ورود کامل قطار به ایستگاه به مسؤول وقت ایستگاه.
۷5 ـ عدم توجه به دگاژ شدن وسایل نقلیه ریلی و واگنهای متوقف در ایستگاه.
۷۶ ـ انفصال و توقف واگن در حد فاصل آخرین سوزن خروجی و علامت حدود ایستگاه.
۷7 ـ عدم دقت و احتیاط لازم و کافی در مانور واگنهایی که دارای برچسب احتیاطی هستند.
۷۸ ـ اعزام قطار با طول بیش از طول مجاز تعیینشده بدون رعایت مقررات مربوط.
۷9 ـ اتصال و اعزام واگنهایی که دارای اضافه بار یا بارگیری یکطرفه یا باربندی نامطمئن هستند.
۸۰ ـ قبول تلاقی بدون داشتن حداقل دو خط آزاد.
۸۱ ـ اعزام و قبول اولین وسیله نقلیه ریلی با سرعت عادی به بلاکی که در آن تامپون یا قطعاتی از واگنها افتاده باشد.
۸۲ ـ عدم رعایت گاباری در بارگیری و اعزام وسایل نقلیه ریلی و حریم گاباری در موقع تخلیه.
۸۳ ـ در اختیار گذاشتن رمز شخصی دستگاه توسط اپراتورهای (c.t.c) به سایر همکاران (c.t.c).
۸4 ـ استفاده از بیسیم برای کارهای شخصی.
۸۵ ـ واگذاری بیسیم به افراد غیرمجاز.
۸۶ ـ بازکردن بیسیم توسط کاربران و افراد غیرمجاز.
۸۷ ـ عدم پاسخگویی به بیسیم.
۸۸ ـ استفاده کردن از بیسیم در زمان دشارژ بودن باطری.
۸۹ ـ عدم استفاده از پارتی لاین در هنگام قبول و اعزام و ورود و خروج وسائط نقلیه ریلی.
۹۰ ـ قرار دادن اطلاعات ضبط مکالمات پارتی لاین در اختیار افراد غیرمجاز و استفاده از آن به نفع دیگری.
۹۱ ـ حرکت دادن واگن دارای برچسب قرمز بدون اطلاع و موافقت متصدی بازدید.
۹2 ـ عدم تعیین سرعت مطمئنه برای اعزام واگنهای تعمیری.
۹3
ـ عدم توجه به سلامت ترمزهای هوا و دستی و توزیع صحیح ترمزدستی در قطار و
قرار ندادن دستههای ترمز واگنها در وضعیت مناسب در آرایش.
۹4 ـ عدم توجه و عدم اعلام افتادن تامپون انتهایی قطار به مسؤول وقت ایستگاه توسط سوزنبان.
۹5 ـ قفل نکردن دربهای سالن مسافری در هنگام حرکت قطار از ایستگاهها توسط مأمورین سالن (مهماندار).
۹۶ ـ عدم توجه به خارج از گاباری بودن محموله واگنها در انجام عملیات مانور.
۹7 ـ ترک لکوموتیو توسط مأمورین موظف آن بهطور همزمان.
۹۸ ـ اتصال یا اعزام واگنهای دارای بارگیری خارج از گاباری بدون رعایت دستورالعمل.
۹9 ـ قراردادن بوم جرثقیل در جهت حرکت قطار به استثنای جرثقیل کایرو.
۱۰۰ ـ عدم دگاژ وسایل نقلیه ریلی در ایستگاه.
۱۰۱ ـ انجام مانور در خطوط تعمیر بدون اطلاع و اجازه مسؤولین ذیربط.
۱۰2 ـ عدم توجه و اطمینان از بارگیری حد مجاز واگن.
۱۰3 ـ عدم تکافوی ترمز قطار هنگام عملیات مانور.
۱۰4 ـ صدور فرمان حرکت قبل از تغییر کامل مسیر سوزن و چسبیدن تیغه به ریل پهلویی.
۱۰5 ـ اعزام وسیله نقلیه مورد تلاقی قبل از اطمینان ورود کامل قطار اول.
۱۰۶ ـ مراجعت قطار از بلاک بدون رعایت مقررات مربوط.
۱۰7 ـ نصب هرگونه تلفن یا وسایل ارتباطی بر روی سیستم تلفن بلاک.
۱۰۸ ـ اعزام همزمان دو قطار به دو جهت مخالف که مستلزم خروج همزمان دومیله راهنما باشد.
۱۰9 ـ تحویل مستقیم میله راهنمای دریافتی از قطار وارده به قطار خروجی.
۱۱۰ ـ انجام هرگونه عملیات بر روی خطوط علائمی ایستگاه بدون مسدود کردن خط مورد نظر یا رعایت مقررات مربوط.
۱۱۱
ـ تعمیر دستگاه علائم الکتریکی بدون اطمینان کامل از عدم تغییر در رنگ
علائم و اختلال در تردد وسایل نقلیه با خارج از سرویس نمودن دستگاههای
علائم تا خاتمه عملیات.
۱۱2 ـ حرکت لکوموتیوران پس از رؤیت چراغ زرد ثابت یا چشمکزن، بدون مسدود کردن خط مورد نظر وفق مقررات مربوط.
۱۱3 ـ صدور فرمان حرکت قبل از حصول اطمینان از باز شدن ترمزدستی و برداشت کفشهای خط.
۱۱4 ـ انفصال و یا قرار دادن یک یا چند واگن روی خطوط ایستگاه دارای شیب و فراز بدون رعایت ضوابط اعلامشده.
۱۱5 ـ عدم اعزام به موقع سوزنبان به سرسوزن ورودی برای قبول وسائط نقلیه ریلی.
۱16 ـ حمل واگن بدون بارنامه یا صدور بارنامه مخدوش و ناقص برای واگن.
۱۱7 ـ عدم جلوگیری لکوموتیوران از سوار شدن افراد غیرمجاز به لکوموتیو یدک.
۱18 ـ حرکت قطار بدون حضور کلیه مأمورین ذیربط قطار.
۱۱9 ـ حرکت لکوموتیوران مانور بدون دستور شخص سرمانورچی یا رئیس قطار.
۱20 ـ قرار دادن و اعزام واگنهای دارای برچسب تعمیری در قطار بدون اخذ مجوز.
۱۲۱ ـ اتصال واگنهای با اختلاف مرکز تامپون بیش از حد مجاز.
۱۲2 ـ اعزام قطار قبل از تحقق پنج شرط در سیستم جواز راه آزاد.
۱۲3 ـ وارد نمودن همزمان دو وسیله نقلیه ریلی از طرفین ایستگاه، بدون داشتن خط تأمین در طرفین آن.
۱۲4
ـ ورود به ایستگاهها و توقفگاههای موقت در خطوط جدید که تحت بهرهبرداری
نیستند بدون توقف قبل از سوزن ورودی و اطمینان از سلامت و صحت مسیر.
۱۲5 ـ سوار کردن افراد در واگنت متصل به درزین.
۱26 ـ عدم اجراء یا تأخیر در اجرای فرمان حرکت پس از صدور دستور حرکت.
۱۲7 ـ عدم رعایت سرعت مجاز در طول خط و هنگام عملیات مانور.
۱28 ـ عدم گزارش فوری خرابی و عیب و نقص سوزنها.
۱۲9 ـ عدم اعزام بازدیدکننده برای بازدید قطار ورودی.
۱30 ـ عدم ثبت معایب واگنهای قطار وارده در دفتر بازدید.
۱۳۱ ـ عدم ثبت واگنهای تعمیری باقیمانده از کشیک قبل در دفتر گزارش روزانه بازدید.
۱۳2 ـ متوقف نمودن قطار در محلهای خارج از برنامه بدون اخذ مجوز کنترل.
۱۳3 ـ بارگیری واگنهایی که موعد تعمیرات مقرره آنها فرا رسیده است.
۱۳4 ـ عدم تشخیص و اقدام لازم در مورد اشکالات و خرابیهای ترانشهها و آبروها طبق دستورالعملهای مربوط.
۱۳5 ـ سوار و پیاده کردن مسافر در خارج از ایستگاههای تعیینشده.
۱36 ـ به همراه نداشتن وسایل و تجهیزات تعیینشده در برابر مقررات.
۱۳7 ـ ترک محل خدمت توسط مأمورین.
۱۳۸ـ باز بودن دربها و محکم نبودن لبههای واگنها در هنگام مانور.
۱۳9 ـ عدم ثبت یا اعلام به موقع رفع سریع خرابی دستگاههای علائم الکتریکی و تجهیزات مربوط.
۱4۰ـ عدم نصب تابلو ایست در طرفین واگنهای تعمیری هنگام تعمیر.
۱4۱ ـ بازکردن درب سالن مسافری قبل از توقف کامل توسط مأمور سالن (مهماندار) و مأمور پذیرایی.
۱42 ـ سوار کردن مسافر و افراد متفرقه به قطار باری.
۱43
ـ عدم استفاده لکوموتیوران قطار مسافری و کمک آنها و لکوموتیوران و رئیس
قطار باری از عینک در صورت ضعف بینایی و نیاز به عینک طبق تجویز پزشک و عکس
الصاقشده به گواهینامه.
۱44 ـ عدم گزارش تخلفات انجام گرفته به مسؤولین مربوط.
۱45 ـ عدم ثبت شماره واگنهای متوقف در ایستگاه که ترمزدستی آنها بسته شده است.
۱4۶ـ عدم تکمیل و تحویل ورقه سیر به مسؤول وقت ایستگاه توسط رئیس قطار.
۱47 ـ عدم جلوگیری لکوموتیوران از سوار شدن افراد غیرمجاز به لکوموتیو.
۱4۸ ـ نپوشیدن لباس و کفش (یونیفورم سازمانی) تعیینشده برابر مقررات.
ماده
3 ـ مأمورین و مسؤولین ذیربط موظفند به محض مشاهده تخلف مراتب را به
مدیرکل یا معاون فنی اداره کل مربوط گزارش و رونوشت آن را به گروه حفاظت و
ایمنی بهطور همزمان ارسال نمایند.
تبصره ـ دستورالعمل چگونگی تهیه و
تنظیم گزارش تخلفات و گزارش داخلی آنها حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ
این آییننامه به تصویب هیأت مدیره راهآهن میرسد.
ماده 4 ـ پس از اخذ گزارش بلافاصله اقدامات زیر به منظور تعیین متخلف و اعمال جریمه صورت میگیرد.
۱
ـ در صورتی که محل وقوع تخلف و محل تشخیص آن در یک اداره کل باشد، رئیس
گروه حفاظت و ایمنی مربوط پس از ارجاع موضوع توسط مدیرکل یا معاون فنی نسبت
به بررسی و تهیه گزارش اقدام و مراتب را به کمیسیون جلوگیری از سوانح
مربوط جهت تصمیمگیری درخصوص تعیین نوع تخلف و میزان جریمه در چارچوب ماده
(۷) اعلام مینماید.
2 ـ در صورتی که محل وقوع تخلف و محل تشخیص آن در
دو اداره کل باشد، در این صورت معاون فنی محل تشخیص تخلف، مراتب را به
اداره کل محل وقوع تخلف جهت ارسال موضوع به کمیسیون جلوگیری از سوانح مربوط
جهت تصمیمگیری درخصوص تعیین نوع تخلف و میزان جریمه در چارچوب ماده (۷)
اعلام مینماید.
ماده ۵ ـ چنانچه وقوع تخلف ناشی از فعل یا ترک فعل بیش
از یک شخص باشد، جریمه متعلقه براساس مقررات عمومی سیر و حرکت و
دستورالعملهای فنی راهآهن به نسبت میزان مسؤولیت هریک از اشخاص متخلف
تعیین میگردد.
ماده 6 ـ در صورت ارتکاب چند تخلف، مبلغ جریمه به میزان مقرر در ماده (۷) برای هر تخلف بهطور جداگانه تعیین و اعمال میگردد.
ماده 7 ـ جریمه هریک از تخلفات مندرج در ماده (۲) به شرح زیر میباشد:
الف ـ بندهای (۱) تا (۱۱) مبلغ ده میلیون (۰0۰/۰۰۰/10) ریال
ب ـ بندهای (۱۲) تا (۲۵) مبلغ هشت میلیون (000/000/8) ریال
پ ـ بندهای (۲۶) تا (4۰) مبلغ هفت میلیون (۰۰۰/۰۰۰/7) ریال
ت ِـ بندهای (4۱) تا (۵4) مبلغ شش میلیون (۰۰۰/۰۰0/6) ریال
ث ـ بندهای (۵۵) تا (۶4) مبلغ پنج میلیون و پانصد هزار (000/5۰۰/5) ریال
ج ـ بندهای (۶۵) تا (۷۷) مبلغ پنج میلیون (۰۰۰،۰۰۰،5) ریال
چ ـ بندهای (۷۸) تا (۹۲) مبلغ چهار میلیون و پانصد هزار (000/500/4) ریال
ح ـ بندهای (۹۳) تا (۱۰۲) مبلغ چهار میلیون (۰۰۰/000/4) ریال
خ ـ بندهای (۱۰۳) تا (۱۱۵) مبلغ سه میلیون و پانصد هزار (000/۵۰۰/3) ریال
د ـ بندهای (۱۱۶) تا (۱۳۰) مبلغ سه میلیون (000/000/3) ریال
ذ ـ بندهای (۱۳۱) تا (۱۳۵) مبلغ دو میلیون (000/000/2) ریال
ر ـ بندهای (۱۳۶) تا (۱4۸) مبلغ یک میلیون (000/000/1) ریال
ماده 8 ـ وجوه حاصل از جرایم به عنوان درآمد عمومی کشور نزد خزانهداری کل کشور واریز میگردد.
ماده
9 ـ جریمههای تعیینشده برای هر تخلف تا سقف ده میلیون (000/000/10)
ریال قطعی و از ده میلیون (000/000/10) ریال تا بیست میلیون (000/000/20)
ریال قابل تجدیدنظر در کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح راهآهن میباشد.
ماده 10 ـ تخلف و جریمه تعیینشده در موارد قابل تجدیدنظر حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ به متخلف قابل اعتراض میباشد.
تبصره
1 ـ آرای کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح راهآهن به صورت الکترونیکی (به
آدرس الکترونیکی) و پستی (به آخرین اقامتگاه شرکت) قابل ابلاغ خواهد بود.
تبصره 2 ـ در صورت عدم اعتراض متخلف و پس از انقضای مهلت مقرر جریمه تعیینشده قطعی خواهد شد.
ماده 11 ـ متقاضی تجدیدنظر باید درخواست اعتراض را به صورت کتبی به اداره کل مربوط تحویل و رسید دریافت نماید.
ماده
12 ـ اداره کل مربوط پس از وصول درخواست اعتراض باید بلافاصله آن را ثبت و
به دبیرخانه کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح راهآهن ارسال نماید. در این
صورت موضوع حداکثر ظرف یک ماه توسط کمیسیون یادشده رسیدگی و اتخاذ تصمیم
میگردد. نظر کمیسیون مذکور قطعی میباشد.
تبصره ـ در صورت ضرورت از فرد یا افراد متخلف و همچنین نماینده شرکت متبوع آنها جهت حضور در جلسه رسیدگی دعوت به عمل میآید.
ماده
۱3 ـ متخلف موظف است حداکثر ظرف سی (۳۰) روز از تاریخ ابلاغ جریمه قطعی،
نسبت به پرداخت آن اقدام نماید، در غیر این صورت راهآهن میتواند بدون
رعایت هرگونه تشریفات قضایی یا اداری جریمه مذکور را به حساب شرکت متبوع
متخلف منظور و از محل مطالبات آن شرکت برداشت نماید.
ماده 14 ـ در صورت
تکرار تخلفات بندهای (۱) تا (۱۲۲) ماده (۲) برای یکبار و بندهای (۱۲۳) تا
(۱4۸) ماده یادشده برای دو بار در مدت کمتر از یک سال، مرتکب به مبلغی بیش
از جریمههای قبلی و تا سقف بیست میلیون (000/000/20) ریال محکوم خواهد
شد.
ماده 15 ـ چنانچه تخلف انجامشده منجر به بروز سانحه و یا ورود
خسارت اعم از مالی یا جانی گردد در این صورت مطابق تبصره (۲) ماده (۲)
قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی ـ مصوب۱۳۸4 ـ، میزان مسؤولیتهای
کیفری و مدنی متخلفین توسط کمیسیونهای جلوگیری از سوانح راهآهن تعیین
میگردد.
ماده 16 ـ در صورت بروز هرگونه اختلاف بین ادارات کل در رابطه
با نحوه اجراء و رسیدگی به تخلفات و جرایم این آییننامه، موضوع توسط رئیس
کمیسیون عالی سوانح راهآهن بررسی و اتخاذ تصمیم میگردد.
ماده 17 ـ در
صورت ارتکاب هریک از تخلفات موضوع این آییننامه توسط کارکنان راهآهن،
مراتب به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع میشود.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی